25 травня українці відзначили День Києва — свято, яке офіційно почали святкувати з 1982 року з нагоди так званого 1500-річчя міста. Про це повідомляє Nexpress із посиланням на Наталію Пінчук.
Хоча датою заснування столиці вважається 482 рік, до 1980-х років День Києва не святкували. Лише з 1987 року це стало щорічною традицією.
Наукова співробітниця Музею історії Києва Наталія Пінчук розповіла, що популярне твердження про те, що Києву понад півтори тисячі років, не відповідає історичним фактам.
За її словами, вік Києва був свідомо завищений у радянський період — для надання місту статусу однієї з найдавніших столиць.
«Насправді Київ почав формуватися лише в останній чверті IX століття. Париж виник ще до нашої ери, а Лондон — у I столітті нашої ери», — наголосила Пінчук.
Ідея “1500-річчя” Києва була політичним рішенням, ініційованим радянською владою. Вона прагнула надати столиці символічну дату, яку затвердило навіть ЮНЕСКО. На святкування виділили мільйон рублів. Офіційну версію розробив академік Петро Толочко, посилаючись на знахідки на Старокиївській горі — кераміку та вироби V століття. Проте, як зазначає науковиця, йдеться не про місто, а про звичайне поселення.
Також Пінчук пояснила походження вислову «мати городів руських». Цей фразеологізм походить із «Повісті минулих літ» і пов’язаний із вигідним географічним положенням Києва. Місто було розташоване на перетині торгових шляхів, зокрема відомого маршруту «із варяг у греки», який з’єднував північ Європи з Візантією. Завдяки цьому Київ став важливим портом на Дніпрі та центром формування державності.
Також вона спростувала легенду про заснування Києва братами Кием, Щеком і Хоривом та їхньою сестрою Либідь. На думку дослідниці, подібні історії — це не вигадки, а елементи народної пам’яті, що виникли як спроба пояснити походження міста.
Окрім того, Наталія Пінчук згадала і про ще одну відому легенду — про апостола Андрія Первозванного, який нібито мандрував Дніпром, заночував на київських пагорбах, а прокинувшись, сказав:
«На цьому місці постане велике місто, і багато церков збудує тут Бог».
Саме там сьогодні стоїть Андріївська церква — один із символів Києва.
А ще цікаво буде дізнатися, чому Закарпатська область не Ужгородська?
Залишити відповідь